Nettelblad

skrivande, böcker, resor. och tre små barn.

Att cykla med lådcykel utan el

Sensommaren, ett sådant pulserande tillstånd av förväntan. Nytt skolår, nya rutiner, nya aktiviteter på väg, matplaner och logistik men kvar ligger sommaren med sin drömska hetta som inbjuder till lättja.
Nu när vardagspusslet åter ska pusslas är det många som börjar fundera över hur de egentligen vill att det där pusslet ska se ut. Jag kommer att skriva några inlägg framöver om saker som har gjort att min pusselbild ser mer ut som jag vill ha den. Först ut: den älskade lådcykeln utan el.

Lådcykel/lastcykel utan el

(Notera att vagnen står stilla, hon är på väg ur. Hon åker alltså inte hjälmlös i livsfarlig ställning.)

 

Vad är en lådcykel och vilken lådcykel ska man välja?

Okej. Så först och främst – vad är en lådcykel (eller lastcykel, som de också kallas) och vad finns det för olika alternativ? Lådcyklar är alltså de här cyklarna med en låda framtill där man kan sätta till exempel barn eller matvaror. De finns med olika antal hjul – två eller tre – och med olika antal platser i lådan. Dessutom finns de med eller utan el.

Fördelen med tvåhjuliga lådcyklar är att de väger mindre. Nackdelen är att det förstås krävs en viss fart och teknik för att hålla balansen. Det har jag dock bara läst mig till, och jag vet att vissa tycker att de trehjuliga cyklarna känns instabila i höga hastigheter, åtminstone i billigare märken. Jag har anat den känslan någon gång i en riktigt rejäl nerförsbacke, men annars kommer jag inte upp i så höga farter att det är ett problem.

Jag har en trehjulig lådcykel med plats för totalt fyra barn (eller två barn och matkassar, badkassar och ett paket med typ 1 kg recensionsex-böcker, om det är vad man vill stoppa i vagnen). Den är utan el. Märket är Cargobike och den är några år gammal, från 2016 tror jag. Det är ett av de billigaste märkena och jag har läst lådcykelkännare hävda det ska vara dålig kvalitet, att den är tungt och klumpigt byggd och därför hopplös att ha utan el. Jag är ingen kännare och jag har aldrig provat en annan lådcykel. Det här inlägget handlar därför inte om vilken cykel som är bäst i test, utan kanske är mer för dig som till exempel funderar på att införskaffa en lådcykel utan el och undrar om det är möjligt.

Lådcykel/Lastcykel utan el

Platt, nära och ingen brådska: våra förutsättningar

När jag började cykla lådcykel hade jag två barn som skulle transporteras och ett som skulle cykla själv. (Numera är de två som kan cykla själva och den tredje övar dagligen.) Sträckorna vi färdas i vardagen är korta: vi har dagis, flera affärer och några favoritstränder inom två kilometer från bostaden. En vanlig jobbdag blir det längre totalsträcka eftersom dagis inte ligger på vägen till jobbet, utan jag cyklar först till dagis och sedan tillbaka till jobbet, så då cyklar jag ungefär 8 km totalt under dagen.

De korta sträckorna gör att långsam takt inte leder till så många minuters försening. Dessutom har jag försökt ordna morgnar och eftermiddagar så att vi inte ska ha bråttom. (Det går väl sisådär, men det är sällan på några få minuter det hänger i alla fall).

De vägar vi cyklar är överlag ganska platta, även om det finns några sega backar. Där har jag å andra sidan haft nytta av en mentalitet jag haft sedan start, och som möjliggjorts av att det är en trehjuling och inte tvåhjuling, det vill säga man kan cykla extremt långsamt och ändå hålla balansen. Jag kallar mentaliteten man hoppar aldrig av i en backe. Det blir liksom bättre träning så. Men mer om den senare.

Lådcykel/Lastcykel utan el

Vad är fördelarna med att ha lådcykel?

Många väljer att ha lådcykel för att det är mer miljövänligt. Jag tycker också att det är mysigt, med barnen där fram i lådan får man en fin kontakt, man hör deras samtal så nära. Det är samma känsla som när jag brukade köra dem i barnvagn. Jag tycker även om att man får vara ute mer jämfört med i en bil, känna dofter och väder och vind i sin vardag.

Har man som jag större barn som kan cykla själva är det ett bra sätt att skapa en naturligt aktiv vardag med mycket rörelse. Det är mer motion för en själv jämfört med att ta bilen, och har man en tung lådcykel utan el som jag är det en riktigt grym träning. Så raskt vidare till varför jag har valt att ha cykeln utan eldrift.

Varför välja en lådcykel utan eldrift?

En lådcykel utan el är betydligt billigare, vilket kan vara avgörande för många. Är det en viktig faktor ska man dock ha med sig att den dyraste cykeln är den som inte alls används, så för de flesta är det sannolikt betydligt klokare att vänta tills man hittar en bra lådcykel med eldrift begagnat än att köpa en ny cykel utan el.

Jag har ju aldrig cyklat med el, men jag har förstått att det är helt olika upplevelser. Med el kan man ta sig långa sträckor utan bekymmer och utan att det blir betungande. Med en lådcykel utan el, och framförallt en så stor och tung som jag har, så är cyklingen rejäl träning, framförallt i början. För någon annan vore det orsaken till att den skulle bli stående oanvänd i garaget. För mig är det själva tjusningen.

Lådcykel/lastcykel utan el

Lådcykel utan el som transportträning

Och här kommer vi till det som liksom är själva vardagshacket för mig. Den där cykeln är min rejäla dagliga vardagsmotion. Jag har aldrig haft så bra kondition och jag har aldrig haft så starka lår.  Jag har aldrig heller behövt äta så mycket för att hålla vikten, inte ens när jag ammade. Det här är träning som bara kräver några extra minuters investering av mig, för vi skulle ju ändå ha behövt ta oss någonstans, men den ger mig stora mängder träningseffekt tillbaka. Det är transportträningens stora tjusning, att när man väl fått in vanan har den redan sin naturliga plats i pusslet, man behöver inte spränga in den mellan allt annat som ska hinnas med.

Det svåraste, som med all träning, är i början. Då var det riktigt tungt, också i de korta vardagssträckorna. Men det där bygger man upp, nu är det inte lika tungt längre, och jag märker att jag gärna förlänger våra utflykter för att få mer träningsrus av cyklandet. Och numera är viktiga sträckor som vägen till dagis inte tyngre för mig än att jag skulle klara det om jag var förkyld, sovit dåligt eller liknande – bara jag väljer ett lugnare tempo. Men väljer jag att trampa det snabbaste jag kan jag få ett skönt intervallpass på väg hem från jobbet.

Det finns så många saker att säga om vilken lycka den här cykeln har gett mig. Eller snarare, all den utomhusträning den har tillfört i mitt vardagsliv, och vad det har gett mig. Men mer om det en annan dag.

Nu har jag sagt allt jag ville säga om lådcyklar utan el.

Liknande inlägg:

– Sluta med smartphone – går det?

– “Jaha, ska vi äta idag också?” – Tre kokböcker jag använder i min matplanering

Sugen på att läsa mer av mig? Här hittar du mina bästa inlägg. 
Eller följ min Facebooksida eller Bloglovin för att inte missa nya inlägg!

 

Föregående

Söndagsplock vecka 32

Nästa

Lösa tänder

3 kommentarer

  1. Är mycket imponerad! Jag har ju vanlig elcykel men det är främst för att Helsingfors är så backigt och jag svettas massor redan efter en kilometer på vanlig cykel. Nu kan jag cykla till vänner, möten och kalas utan att anlända genomsvettig. Så otroligt nöjd med cykeln, men som sagt: wow du!

    • Ja alltså är ju absolut inte mot elcykel, tänker att det är lite som olika fordon. Miljöfördelarna har man ju där, och smidigheten kostnadsmässigt säkert i att inte åka bil/kollektivt/taxi (vet inte vad som skulle vara närmaste alternativet till hands i ditt dekadenta Helsingforsliv, här har vi ju stadsbuss som går “Norrut” respektive “Söderut” och som typ ingen tar för att alla kör bil 🙂 ). Fattar såklart att man inte vill komma genomsvettig och ba “HÖRT OM TRANSPORTTRÄNING? SÅÅÅÅ SKÖNT” och alla andra tänker “Hört om deodorant och hyfs? Också himla bra grej!”. Jag brukar tvätta av mig när jag kommer till jobbet, har särskilda kläder som jag använder för vardagscyklingen och arbetar ju i arbetskläder – ska transportträningen vara ens träning behöver man ju tänka igenom de sakerna, för sina medmänniskors skull 🙂

      • Haha ja fattar att du inte har nåt emot elcykel, blev bara så impad! Och ja, beror ju mycket på vad man använder cykeln till. För min del ersätter den bil och spårvagn (men åker ju både bil och spårvagn OCKSÅ ibland).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén