Hej. Idag börjar augusti, kanske en av mina favoritmånader på året. Sommaren är inte över men den existerar på ett sätt jag kan trivas med. Morgnar som doftar friskt, krav som sänks, människor som börjar återgå till sina arbeten och rutiner som blir mer som vanligt. Augusti är för mig vad maj är för sommarälskaren. Maj kan vara en njutning som en föraning av den sommar som ska komma, trots att det fortfarande är vår. Augusti är en föraning om den höst som kommer, trots att det fortfarande är sommar.
Vi klarade julis konturlöshet hörrni, i år också.
Men böcker. Redan när jag skrev junisammanfattningen av lästa böcker varnade jag för hur många böcker det skulle bli i juli. Det handlar inte om antal, vet ni, bara en påminnelse. Det handlar om att ha så mycket läsning och lässtunder i sitt liv som man vill ha för att känna att man får läsa på ett sätt man tycker om. Här har jag skrivit om sätt att få in mer läsande i sitt liv, om man vill det.
Med den disclaimern, nu kör vi.
Vem dödade Bambi? av Monika Fagerholm
Finlandssvenska Monika Fagerholm har skrivit till exempel Den amerikanska flickan och Diva, som jag skrivit om här. Hennes böcker karakteriseras av experimentellt och uppluckrat berättande, historien ur flera vinklar, ett språk som bänds och vrids och får nya betydelser i nya sammanhang. I Vem dödade Bambi? står en gruppvåldtäkt i en fin villaförort i centrum. Maktspelet kring den och hur de inblandade påverkas, långt efteråt. Samma händelser som återkommer ur olika perspektiv. Det förefaller i alla fall vara det som är tänkt att vara kärnan i berättelsen, men jag kommer aldrig in i boken. Här finns många av de Fagerholmska dragen, men inte den Fagerholmska magin. Karaktärsgestaltnigen lyfter aldrig riktigt från pappret. Jag blir inte på allvar engagerad i karaktärernas öde; de får aldrig chansen att bre ut sig. Kvar blir papperskonstruktioner i ett språk som känns mer vilt än vad berättelsen kan bära.
Vänligheten av John Ajvide Lindqvist
Böckernas motsvarighet till överkokt spagetti som comfort food. Här finns min recension.
En högre rättvisa av Hjorth Rosenfeldt
Ju mer jag läser, desto mer blandar jag genrer. Böckerna ska vara som lösgodis, sorterna behöver komplettera varandra för att ge bra variation. (Visst är det så med lösgodis? Jag gillar inte lösgodis, jag gillar bara choklad och kola, så jag gör liksom inte så.)
Här slängde jag alltså in lite svensk deckare i lösgodismixen. Hoppade in en bra bit in i en serie men genom tillbakablickar var det inga större svårigheter att förstå vad som hänt i tidigare böcker. Boken var en riktig bladvändare, korta kapitel med ständigt driv. Tyvärr tyckte jag att hela historien i slutändan kändes krystad. Föredrar när en deckare får en att känna mer aha än jaha. Samtidigt var det så mycket hemskheter att jag började drömma mardrömmar. Å andra sidan så spännande att jag kan tänka mig att läsa en i samma serie igen när jag bara vill ha något som får mig att vända blad, så den gjorde ju sitt jobb.
Det du inte vet av Anna Jansson
Också svensk deckare en bit in i en serie. Gotlandssommar, stillsammare och mindre av ständiga cliffhangers än boken ovan. Spännande men snäll, gav inte mardrömmar, personporträtten var mjukare. Mer aha-känsla i slutet, tyckte själva gåtan blev intressantare och inte lika krystad.
Störst av allt av Malin Persson Giolito
Lyssnade på den här som ljudbok när den kom ut och inte vågat läsa den i text av rädsla för att bli besviken – älskade den när jag hörde den. Men nu läste jag om den och det är verkligen en jäkla bra bok. Kanske ska dissekera den rent skrivtekniskt här på bloggen någon gång, för här finns mycket att inspireras när det gäller att skapa sitt manus till en utsökt helhet snarare en enskilda välgjorda komponenter. En tydlig dramaturgi, komplex att genomföra i och med att vi rör oss i flera tidpslan. Skicklig karaktärsteckning med välvalda detaljer. Jagformen när den är motiverad eftersom det sätter tonen för berättelsen. Stämning, teman, små skiftningar även i bihandlingarna. Finns mycket att lära av denna för en skrivande människa.
Familjelexikon av Natalia Ginzburg
Ovanlig form, karaktärsgestaltning med sylvass skärpa, känslor som ligger mellan raderna. Natalia Ginzburgs självbiografiska beskrivning av sin uppväxt i en italiensk-judisk familj i fascismens Italien. Grunden är språket och familjen. Natalia är yngsta barnet av fem, och trots att hon är berättaren närmast osynlig i berättelsen. Istället handlar det om språket och fraserna, familjen och människorna de möter. Hur berättelser från familjens gemensamma historia blir fraser och uttryck som syskonen använder decennier senare. Det är en bok med en stor känsla för de exakta detaljerna som kan ge oss en hel bild av en människa, och den kan läsas för att studera karaktärsgestaltning. Men det är framförallt en bok där det stora händer mellan raderna och under ytan, en bok som kräver fokus. Språket är sakligt, torrt humoristiskt, och det ger en oväntad tyngd i de tragiska händelser och livsöden som drabbar familjen. Det här är en bok där sättet någon köper klänningar kan ta upp många rader, men förlusten av en make som sannolikt fängslats och torterats till döds kan sammanfattas i det lakoniska konstaterande att sedan såg man honom aldrig mer.
Tror jag ska skriva en längre recension på denna, men nöjer mig med att konstatera: välskrivet, ovanligt, roligt, kräver fokus för att man ska uppfatta djupet. Läste denna parallellt med mer lättsmält läsning och tyckte det funkade mycket bra.
Handbok i konsten att vara social av Nicolas Jacquemot
En bok jag hittade i mitt flickrum som jag minns att jag köpte en gång på Pocket shop typ 2007, när jag var fjorton-femton och skulle åka tåg mellan Uppsala och Stockholm för att träffa mina internetkompisar. En peppig bok som känns som att läsa en längre och lite mer susbstantiell version av en artikel i någon tjejtidning, och jag älskade den när jag var femton för man blev på så bra humör av den. Fjorton år senare, efter att ha plöjt mängder av böcker om samtalskonst och kommunikation, genomgått videoinspelade samtalsövningar under läkarprogrammet och jobbat med att prata med människor i olika svåra situationer i fem år känns den kanske inte lika givande. Men fortfarande lika mysig!
Systrar i jeans: andra sommaren av Ann Brashares
Jamen jag sa ju det, ju mer jag läser, desto mer varierat. Systrar i jeans-böckerna läste jag första gången när jag var typ elva-tolv, men de har fortfarande något. Alla har väl hört om de här eller sett filmen, tror jag? Men grunden är alltså fyra tjejer som hittar ett par jeans som passar alla fyra. De skickar jeansen mellan sig under sommaren när de är skilda åt och man får följa vad de gör under sommaren. De första två böckerna är bra, sedan havererar det. Kan analysera det rent skrivtekniskt – de första två böckerna ger var och en av tjejerna en tydlig egen dramaturgisk kurva, en intressant egen berättelse. I de senare är det mest en massa scener av konflikt och upplösning lite hipp som happ men utan den tydliga dramaturgiska strukturen som är så tillfredsställande.
En orsak att jag läste om just den här andra boken i serien är att jag verkligen gillar berättelsen om hur Bee, tjejen som förlorat sin mamma i självmord, reser tillbaka till sin mormor för att söka och förstå sina rötter. I bokprojektet om Laura finns teman kring rötter och ursprung, vad som formar en och hur det sätter spår i en, och fast det är ett helt annat slags bok visste jag att det finns stråk av berättelsen om Bee i den här boken som fick färga scener i min roman. Jag ville tillbaka dit, titta på dem, fundera kring hur de präglade min egen text.
Maskrossång av Hilde Hagerup
Smärtsam, drabbande, omkullkastande läsning. Skrev om den här.
Man kan inte säga allt av Peter Pohl
Hur många är vi inte som läste Peter Pohls böcker som barn och kom undan med det för att det var ”ungdomsböcker” fast de handlade om riktigt mörka saker och det var svärtan vi ville åt? Man kan inte säga allt handlar om en femtonårig kille vars elvaåriga lillasyster blir våldtäktsmördad. Det finns en typ av deckarstory i den, fast alla trådar klaras inte ut. Och någon typ av samhällsfunderingar, antar jag, fast de har inte åldrats så väl. Men det jag minns från när jag läste boken som barn, och läste om den flera gånger efter det, är hur fint vänskapen mellan killen och hans bästa kompis gestaltas. Det finns så mycket saker i polisutredningen och hela grundstoryn som jag kan ifrågasätta som vuxen läsare, men vänskapen lyser stark, det var den jag alltid ville återvända till. Den är ljuset i bokens alla hemskheter och kanske är det egentligen vänskap som den här boken handlar om.
Läs mer:
Här hittar du alla mina inlägg om böcker och här hittar du mina bästa inlägg i alla kategorier. Följ mig gärna på Facebook eller Bloglovin’ för att inte missa nya inlägg, gillar du det här inlägget så tryck gärna på hjärtat.
3 Comments
Ja! Skriv utförlig skrivteknisk analys! Vill så gärna läsa!
[…] Böcker jag läste i juli. […]
[…] fans till denna blogg minns att jag läste den här senast i juli! Nu skulle vi prata om den i Ålands radios bokcirkel så det blev en omläsning. Inte mig emot, […]