Dialog, alltså när folk i ens texter pratar med varandra, tycker många är svårt. Och det finns många bra böcker där dialogen inte håller samma standard som resten av verket.
Många scener i mitt skrivprojekt bygger på laddning mellan karaktärerna som gestaltas i dialogerna. Alltså: de snackar med varandra, och på ytan är det kanske bara samtal, men under ytan ligger maktobalanser och manipulation och hela bokens spänning. Utan vettig dialog dör texten. Därför har jag behövt öva en del på det där, och det finns saker att göra för att lära sig att skriva bättre dialoger, och idag får ni fem tips för att skriva dialog av mig.
1 Lyssna på folk omkring dig
Man blir bra på dialog av att lyssna på hur folk pratar. Man ska inte transkribera exakt vad folk säger – dialog på pappret är något annat än det här babblande snackandet vi ägnar oss åt i verkligheten. Prat i verkligheten är en hög med räkskal, bra bokdialog är när du har kokat ner alla dessa räkskal till en ljuvlig liten buljong.
Men genom att lyssna på folk kan du öva upp ett gehör för olikheterna i hur människor uttrycker sig. Analysera hur folk omkring dig (eller ja, i Teamsmöten, numera) pratar. Vilken rytm finns i deras meningar, är de mångordiga eller utgörs de av enstaka ord? Väljer de att säga Går fint eller Det passar mig utmärkt? Har de några särskilda uttryck som är typiska för just dem? Plockar de upp outtalade budskap eller har det aldrig föresvävat dem att ett outtalat budskap skulle kunna existera?
Skrivövning:
- Föreställ dig två personer du känner som är ganska olika till sättet. Skriv en dialog mellan dem två där de befinner sig tillsammans i mataffären och diskuterar vad de ska handla till en gemensam middag. Hur uttrycker de sig? Hur skiljer sig deras sätt att uttrycka sig från varandra?
2 Känn dina karaktärer
Genom att lyssna på folk omkring dig bygger du upp en verktygslåda med varianter för hur folk pratar. Genom att lära känna dina karaktärer vet du vilken variant just de använder sig av. Att skriva dialog är att skriva repliker som din karaktär skulle ha uttryckt dem, inte du. Många bra böcker har blivit mycket sämre av att alla personer i dem pratar likadant fast de är helt olika personligheter. Gör inte så! (Om det inte är ditt litterära grepp och du vet precis vad du håller på med). Man går miste om fantastisk karaktärsgestaltning genom att inte använda sin dialog till fullo.
Gå i dina karaktärers skor. Lyssna på deras spellistor, skriv dagbok med deras röst. Ibland går jag och pratar för mig själv som en av mina karaktärer när jag är på promenad, kommenterar allt jag ser fast med deras röst. (Ibland tror jag att jag är ensam på promenadstråket och får plötsligt syn på någon stirrande hundägare en bit längre fram i skogen, men sånt bjuder jag på.) Kände igen mig mycket i den här gamla intervjun med Malin Persson Giolito om processen när hon skrev Störst av allt och hur Majas röst började finnas med henne i vardagen.
Skrivövning:
- Sätt en timer på fem minuter och skriv om miljön du befinner dig i på det sätt en av dina karaktärer skulle beskriva den.
Läs också:
3 Ge dialogen konflikt
Konflikt i skrivandets värld är inte att alla bråkar, konflikt är att någon vill något och att någon eller något stoppar det.
Konflikt kan handla om att vilja våga säga något, men stoppas av sina egna rädslor. Eller att vilja berätta för den andra hemliga agenten vad man har fått veta i sitt viktiga spionuppdrag, men hindras av att man båda är på väg att ramla ut för ett stup och måste rädda varandra först.
Konflikt är det som ger en berättelse driv, som får den att bli spännande och att bränna till. Det är det som gör att berättelserna inte känns som den här konsistenslösa tiden, som ger dem en riktning.
Konflikten kan finnas i själva dialogen: att en karaktär frågar om en sak men får svar på något annat. Eller att karaktärerna tror att de pratar om samma sak, men egentligen pratar om helt olika saker. Eller att dialogen återspeglar en tydlig maktobalans mellan karaktärerna. Bra sätt att driva upp konfliktnivån i dialog är att låta karaktärer avbryta varandra, eller byta ämne, eller inte svara på vad den andra säger.
Konflikten kan också finnas i miljön dialogen utspelar sig i. Som stupet i agentexemplet ovan, eller i huvudpersonens tankar kring det dialogen handlar om. Det behöver inte vara så stort alla gånger. Det kan räcka med en kastrull på väg att koka över om karaktärerna inte slutar vara så fixerade vid sitt samtal och öppnar ögonen.
Ofta fungerar det mycket bra att kombinera både konflikt i själva replikerna och att lägga in ett spänningsmoment i miljön där karaktärerna befinner sig. I det här utdraget från mitt skrivprojekt finns till exempel konflikt i maktobalansen mellan de två karaktärer som pratar. Det märks dels i deras repliker, dels i hur de beter sig i miljön där de befinner sig.
Skrivövning:
- Skriv en dialog mellan två personer som är i en parrelation och diskuterar hur man bäst ska sortera tvätt. Den ena personen tror att det rör sig om en faktabaserad diskussion kring hur tvätt ska sorteras. Den andra personen uppfattar att konversationen handlar om tvätten, men också deras relation. Vad händer i samtalet?
Läs också:
4 Låt dialogen vara en del av textens sammanhang
Den bästa dialogen jag sett är dialog som man inte tänker på som dialog. Det är bara text som har funktion bland annan text. Läs olika favoritböcker och du kommer att märka att bra dialog kan vara skriven på väldigt många olika sätt, att olika böcker kan innehålla väldigt olika mängder dialog, och att känslan och sättet den är skriven på kan spegla hela textens universum. Jag brukar inte tänka nu borde nog mina karaktärer snacka lite med varandra. Jag tänker nu vill jag skriva en scen och ungefär det här vill jag få fram och ibland är replikväxlingar mellan personerna i min bok ett sätt att få fram det, ibland inte.
Skrivövning:
- Ta fram dina favoritböcker och leta efter dialog. Jämför. Hur mycket eller lite dialog finns det? Hur är den skriven?
Läs också:
5 Stryk, stryk, stryk
Mitt favorittips i det mesta skrivande, men kanske allra mest i dialog.
De behöver inte snacka så mycket som du tror. BULJONG, inte en hög med räkskal, okej? Det är vanligt att behöva skriva sig in i samtalen. Då kan man få dialoger som är mysiga och trevliga och artiga och fyllda av hej hur mår du och jo det är okej men lite trött och vad är väl en dialog av artighet, jo alldeles utan konflikt. (Om inte läsaren förstår att det under artighetens yta råder outtalad bitterhet, exempelvis.) Dialog får driv av att frågor lämnas obesvarade, av att alla repliker inte återges, av att vi som läsare får läsa mellan raderna. Men prova att skriva först och stryka sen. Så gör i alla fall jag.
Och skriv, bara skriv, och lite till. Det är trots allt genom att öva som man lär sig allra mest.
Liknande inlägg:
Alla mina inlägg om skrivande hittar du här, och här hittar du mina bästa inlägg inom alla kategorier.
Följ mig gärna på Facebook eller Bloglovin’ och tryck på hjärtat om du gillade det här blogginlägget lite extra.
Och sen sätter du dig och skriver.
1 Comment
Jag vet inte om jag tycker att dialog är svårt, men inser med det här inlägget att jag behöver öva. Jag har nog inte riktigt tänkt på att man inte kan komma undan med en lite sämre dialog om texten i övrigt är bra. Bra tanke att ta med sig.
ps. Jag har lånat alla orden i mig nu. Ser fram emot den läsningen! Lånade även Pärlfiskaren, kanske börjar med den.