Enklare liv

Kvalitetspausen

juni 15, 2021
Svartvit kvinna i fönster.

Jag tillbringar de sista veckorna innan semestern med att tänka på pausen.
Den goda pausen, den medvetna och välavvägda pausen, kvalitetspausen.
Den som inte kommer som ett desperat resultat av att man kört på så hårt att det är omöjligt att fortsätta, utan för att man planerat in den så att man börjar återhämta sig medan man fortfarande orkar välja kloka sätt att göra det på.
Den goda pausen sker när man fortfarande är tillräckligt pigg och fokuserad för att välja sådant som är återhämtning, inte bara flykt.
Att ta paus i tid och bestämma sig i förväg för vad man ska göra med sin vila är som att planera vad man ska äta innan man är vrålhungrig. Det blir beslut som känns bättre i kroppen och huvudet.

Jag tänker på hur ofta min paus handlar om något jag tror jag behöver, när det jag egentligen är ute efter är något annat. Något som kommer på köpet.
Som med kaffet. Så många gånger jag traskat iväg till kafferummet och hämtat en kopp, när det jag behöver inte är mer koffeinstirrighet och halsbränna, utan kroppsrörelsen och uppresningen. Att gå ifrån journalläsandet på datorn och få sträcka på sig. När jag insåg det började jag gå och hämta ett glas vatten istället för en kopp kaffe. Började sova bättre, blev mindre oroligt darrig om eftermiddagarna, fick mindre magsyra.

Jag tänker på alla gånger jag sätter mig och småpratar med kollegor när jag har något pappersarbete som ligger kvar efter dagens patientbesök, och det jag mest skulle behöva är vila från sociala intryck efter en lång dag av möten. Ibland är det bästa att välja att meditera fem minuter eller läsa några sidor i en bok, bara för att rensa huvudet från alla intryck det kan innebära att arbeta med människor och behöva plocka upp de minsta signalerna. Först då återfår jag energin som krävs för att slutföra det sista tunga.

Och ibland, förstås, tvärtom. Alla gånger jag suttit med pappersarbete och trott att den paus jag behöver är att läsa nyheter några minuter på datorn, fast det jag behöver är socialt sammanhang, att prata med någon annan om väder och vind och trädgårdsskötsel.

Kvalitetspausen lämnar utrymme för kreativitet. Fler olika sätt att återhämta sig ger flexibilitet för olika sorters situationer.
En strävan efter att kontrastera mot det man behöver varva ned från, eller hämta igen energi efter. Ibland är det svårt att säga vad som är paus och vad som är aktivitet. Allt är bara ett samspel mellan olika sorters aktiviteter, olika sorters ansträngning. Efter springturen vill jag återhämta mig med att se på teveserier, efter den stökiga dagishämtningen vill jag stänga in mig i sovrummet och läsa böcker, efter ensamhet vill jag fylla minuterna med samtal.

Jag märker att de små fluktuationerna gör stora saker för energin. Jag brukade tänka att dagen var till för att gasa på 120%, och kvällarna till för att vila. Då räckte inte energin hela vägen. Med ganska små förändringar hålls flödet jämnare. Att planera in något lugnt efter något som är tungt. Att tillåta några minuters reflektion för att samla sig innan nästa lilla del av dagen kör igång. Det kan vara den där bokläsningen i sovrummet efter dagishämtning, helig tid då ingen får störa, och så är jag en mycket trevligare person hela kvällen sen. Eller att sitta kvar vid middagsbordet en stund efter att barnen ätit färdigt, pusta ut och planera innan det är dags för disken och kvällsbestyren.

Tänker på hur mycket trevligare man blir av att känna till de små tricken som hjälper en att varva ned när det snurrar för fort, som vissa dagar helt enkelt bara gör.
Att kunna säga:
Absolut, det där kan vi prata om. Men ge mig fem minuter först.
Veta vad man kan göra av de fem minuterna för att bli lite mer grundad.
Återkomma som en klokare och bättre version av sig själv.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är DSC_0818-1024x681.jpg

Mer om pauser:

https://open.spotify.com/episode/3vcM54cRxer3IbaOxe8D0d?si=a6f26cff6ef94ef5

Vad har ni för paustips?

Läs mer:

Här hittar du alla inlägg i kategorin enklare liv och här hittar du mina bästa inlägg inom alla kategorier. Tycker du om det här inlägget, tryck på hjärtat, och vill du inte missa nya inlägg kan du följa mig på Bloglovin’ eller Facebook.

+2

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply My juni 16, 2021 at 7:03 f m

    Fantastiskt insiktsfullt inlägg! Verkligen en ögonöppnare. Jag inser nu att jag verkligen ser på pausen som det man får göra på kvällen när arbete, barn och hem är någorlunda färdigt för dagen. Men där är jag ju redan fullständigt slutkörd (tar ju inga pauser under dagen!) och jag fastnar oftast med att slösurfa eller se TV, även om det jag egentligen drömmer om är att läsa, måla, yoga, skriva på en barnbok, göra fotoalbum etc.

    Bokläsningen på sovrummet efter jobb och dagishämtning låter fullständigt MAGISK. Men hur gör du rent konkret? Är barnen så stora att de sköter sig själva medan du får din paus? Är middagen förberedd? Eller är din man hemma och tar det? Tror jag är fast i tänket att pauser är något man ”får unna” sig när allt annat är på plats (och därför sker pauserna under dagen aldrig!).

    Älskar i övrigt din blogg, och hur du roddar arbete, 3 barn, skrivande (både bok och blogg), och samtidigt verkar så balanserad. Tycker det är oerhört inspirerande!

    0
    • Reply ulrikanettelblad juni 19, 2021 at 6:09 e m

      Vad roligt att du gillade inlägget! Tror precis som du säger att en av nycklarna för att kunna göra det där man uppfattar som mer meningsfullt i slutet av dagen ligger i hur man gett sig återhämtning under resten av den.

      Rent konkret så gör jag på alla sätten du beskriver, lite beroende på dag och hur läget ser ut! Barnen är ganska stora så de kräver inte supermycket tillsyn. Middagen har vi sällan klar men vi har ju åländska arbetstider och åländska (non-existenta) pendlingasvtånd, så är ju oftast hemma typ 16.30. när det lagas middag brukar barnen få se på film, så en grej som alltid funkar är helt enkelt att de får se på film typ 10 minuter längre. den där läsningen i sovrummet behöver nämligen inte vara så himla lång. visst vore det magiskt med en halvtimme om man fick till det, men det inverkar för mkt på hela kvällsrutinen, barnens skärmtidsmängd etc. men tio minuter är skitsamma, så det funkar i alla lägen.
      Inspirationen kom för övrigt när jag insåg att jag ÄNDÅ alltid börjar laga middag minst tio minuter senare än vad jag tänkt, för att jag är dödstrött, så jag ska “bara kolla mailen” typ och sitter sedan och läser internetskvaller för att jag inte orkar ta mig vidare. mer värt att acceptera att det tar tid att komma igång med kvällsbestyren och göra den tiden värd.

      blir så glad att du tycker om bloggen!!!

      0
  • Reply Sara juni 17, 2021 at 5:46 e m

    Wow vad insiktsfullt och så mitt i prick! Tack! Jag tror du förändrade mitt liv! På riktigt! ❤️

    0
    • Reply ulrikanettelblad juni 19, 2021 at 6:09 e m

      underbart att höra! tack!

      0
  • Reply ulrikanettelblad juni 19, 2021 at 6:03 e m

    Tack! <3

    0
  • Reply Struktur för kaotiker, del 1: Hur man skapar rutiner för vardagen - Nettelblad augusti 18, 2021 at 3:47 e m

    […] av ett komplext system, jag fattar. Det är inte jag heller, men jag tror ju att det är viktigt att få in återhämtning under dagen och inte bara på kvällen och för att få en bra balans mellan aktivitet och återhämtning genom dagarna tycker jag det är […]

    0
  • Leave a Reply